Direktlänk till inlägg 3 augusti 2015

Min resa till Turkiet

Av Cornelia - 3 augusti 2015 20:00

Nu kommer äntligen inlägget om ämnet som har cirkulerat på min blogg under en lång tid, utomlandsresan! I detta inlägg kommer jag att sammanfatta men inkludera vissa detaljer om min vistelse i Turkiet...


Vårt plan skulle lyfta halv åtta på morgonen (dock blev det försenat med en halvtimme) därför började vi åka mot flygplatsen redan halv fem på morgonen. När vi skulle åka iväg är jag tvungen att erkänna att ett par tårar blev synliga i mina ögon, jag som aldrig har åkt flygplan tidigare tyckte att det var någorlunda läskigt, och när motorerna slogs på satt både jag och mina systrar igång att tugga tuggummi - Någorlunda tidigt kan man ju tycka... När vi kom fram och klev ut ur flygplanet uttryckte resten av familjen att det var väldigt varmt, Clara ansåg att det blev svårare att andas på grund av den stora värmeförändringen. Vi gick igenom passkontrollen, som tog minst en timme att komma fram till på grund av köerna, sedan hämtade vi våra resväskor. Transferbussen som skulle ta 45 minuter till två timmar tog tre timmar, varmt var det dessutom. När vi kom fram till hotellet fick vi bärhjälp upp till rummet på andra våningen (det fanns en hiss men den var upptagen), packade upp, kollade runt lite på stan och sedan gick vi till den ena poolen och tog ett dopp. Vi avslutade kvällen med att äta middag på hotellet eftersom vi hade all inclusive under vår vistelse som pågick i en vecka.

 

På tal om middagar så har vi ätit de flesta måltiderna på hotellet, frukost, lunch, fika och kvällsmat det vill säga, men vi åt även ute ett par gånger. En utav dessa gånger var vi på en restaurang som hette Mona Lisa, jag beställde en pasta bolognese, Felicia beställde nuggets, Clara beställde en hamburgare, pappa beställde någon stek och mamma beställde fisk (som visade sig ha fenor samt huvud med ögon). Clara dansade på en bardisk till gangnam style, så sjukt häftigt att sådant händer utomlands. Hon var väldigt duktig så alla i restaurangen samt utanför applåderade, busvisslade och så vidare. Otrolig upplevelse!


För att sammanfatta vår vecka lite snabbt har vi badat i poolerna på hotellet, solat och shoppat. Detta är något som vi har gjort varje dag, det gick inte en endast dag utan bad, sol och shopping. Även när jag hade bränt mig den ena dagen gick jag ut en stund dagen efter, dock inte lika länge. Om vi endast hade legat och pressat och inte gått på stan åtminstone ett par timmar varje kväll, inte varit på en marknad en dag och så vidare hade jag säkerligen varit brunare nu. Fast nu är det så att det som jag bryr mig allra mest om när man åker bort är själva upptäckterna, aktiviteterna o sådana saker. Att ha en underbar semester helt enkelt. Jag har hyfsat svårt att bli brun så jag är ljusare än resten av familjemedlemmarna - Men trots det är jag sjukt stolt över mina tanlines och visar dem mer än gärna. Okej det var att ta i, ganska privata ställen liksom ;) Men om min bästa vän frågade om hon fick se min tanline skulle jag slänga upp höften på en gång!! Att åka på semester för att sola är alltså inget för mig.


Som tidigare nämnt var vi på en marknad i Alanya, denna hölls på dagen så det var väldigt varmt. Det var ett ställe där det gick att pruta om man kunde och hade modet till det - Därför blev det pappa som fick sätta fart med prutandet. Exempelvis köpte jag ett par Nike free run för 50 lira istället för 160. I svenska kronor är 50 lira 155,43:- medan 160 är 497,36:-. En enorm skillnad, allt som behövdes för denna prissänkning var min prutande pappa och en vänförfrågan på Facebook. Säljaren var en ung turk som tydligen tyckte om svenska, blonda flickor eftersom han kallade mig för en svensk prinsessa. Han gick med på att ge mig skorna för 50 lira om jag skrev in mitt namn på Facebook på hans mobil så han kunde skicka en vänförfrågan. Han ville att vi skulle skriva på messengers när jag kom tillbaka till hotellet. Samtidigt som jag skrev in mitt namn kom det upp en bubbla av att en turkiskt tjej skrev till honom, troligtvis en kompis men han var snabb på att dra ner den ;) När pappa betalade började jag gå och då frågade han pappa om jag hade en pojkvän. Tror helt klart att han insåg hur mycket han hade förlorat på detta då jag är en lyckligt lottad tjej med världens bästa pojkvän. En annan kille på marknaden ville hålla min hand, en kille på stan sa att jag var vacker (eller ah, ett flertal) och till och med en i servicen sa att jag var söt och frågade mig massor om mig själv samt gav mig en ros gjord av en servett. All uppvaktning och alla komplimanger av killarna tröttnar man hyfsat snabbt på, de är för på enligt mig... Många utav dem iallafall.


Tidigare i inlägget nämnde jag även att jag hade bränt mig, detta skedde då vi var på stranden, Kleopatra Beach. Vi var där i drygt en timme, havet var varmare än poolerna, väldigt salt och vågorna var stora. Tyvärr var det svårt att gå dem knappa 15 metrarna till havet eftersom sanden var brännhet. Felicia fick brännblåsor under fötterna, Clara var kokande varm och jag hade bränt mitt bröst, axlarna, benen och ovansidan på fötterna... Jag hade glömt att smörja in mig med solskydd och gjorde det när hälften av tiden hade gått drygt. Den dagen stannade jag uppe på rummet resten av dagen, inlindad i endast en handduk som jag hade där jag inte hade bränt mig. Det gjorde så ont. Jag gick med familjen ut på kvällen, men tills det stannade jag på rummet. Även nästa dag hade jag svårt att vara i direkt sol eftersom det brände, det blev mest utav en baddag.


Nu har jag skrivit mycket så jag vill avsluta detta med avslutet på semestern, vi åkte transfer till flygplatsen (denna gång tog det endast två timmar och bussen hade AC) och där drack jag och mamma Starbucks. Vi drack åtminstone en fjärdedel drygt, sedan kom det försenade planet. Väldigt gott iallafall. Sedan begav vi oss hemåt och cirka fyra timmar senare kom vi till Sverige igen. Välkomna av den enorma kylan och regnet. Kul... Men det fanns något som gjorde att vi alla accepterade läget... Några timmar senare skulle vi få hämta vår älskade lille hundvalp. Ett inlägg om honom kommer senare i veckan.


                         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cornelia - 11 oktober 2015 07:00


1. Vilken höst trend är mest du exalterad över? Jag är så sugen på att bära kappor, ha på mig mina stövlar samt alla varma accessoarer.  2. Vilken är din favorit höst skönhets produkt? Min favorit bland skönhetsprodukterna på hösten är nog en vinga...

Av Cornelia - 10 oktober 2015 23:00

Jag blev taggad av Emilia som jag har haft en collab tidigare med att göra två tags, the fall tag och sweater weather tag. Jag lägger upp den ena idag och den andra imorgon.   Vill först och främst be om förlåtelse för en hemskt dålig uppdatering...

Av Cornelia - 7 september 2015 21:24

Äntligen var det dags för mig och Sabrine att byta presenter! Jag är super nöjd och det hoppas jag att hon också är! Detta köpte jag till henne: Och detta är vad jag fick: Tack så jättemycket världens bästa!! Ily ...

Av Cornelia - 6 september 2015 21:01


Igår var jag på loppis med Frida och hennes släkt. Det blev ett par fynd åtminstone. Allting gick på 180 kronor, super! Min första gång på loppis så jag blev positivt överraskad! ...

Av Cornelia - 29 augusti 2015 21:16


I fredags lyckades jag äntligen göra marble nails, jag har varit på denna metod ett antal gånger men aldrig lyckats men nu satt det (hyfsat åtminstone)! Jag använder mig utav lösnaglar som jag limmade på och klippte så de blev ovala, dock är det ...

Ovido - Quiz & Flashcards